Makers van opera’s, operettes en musicals vragen zich regelmatig bezorgd af: ‘Hoe krijgen we de theaters weer vol?’ Cherubino heeft een passend antwoord door terug te gaan naar de oorspronkelijke bedoeling van het muziektheater: prikkelende uitvoeringen brengen in de volkstaal. Dat maakt deze kunstvorm weer toegankelijk voor een breed publiek.
Cherubino laat zich niet hinderen door heilige huisjes zoals technische perfectie of historische uitvoeringen. Zij gaat voor een ongewone, eigentijdse aanpak waarbij inspiratie wordt gevoed door ruimte te maken voor fouten en die te omarmen in het proces, waardoor op organische wijze humor ontstaat.
Volop ruimte geven aan individualiteit maakt creatief, het werkt bevrijdend en bemoedigend voor artiest én bezoeker!
Voor “het brede publiek” leven er talloze vooroordelen over de grote productiehuizen en hun ‘hoge kunst’. Daar tegenover zijn er van moedige pogingen om de “genotsdrempel” voor klassieke muziek te verlagen – denk aan Maestro, André Rieu en Wibi Soerjadi. Om te ontsnappen aan beide extremen zoeken jonge makers naar nieuwe uitvoeringsvormen door álle associaties met het oude krampachtig te vermijden.
Anderzijds getuigen vergrijzende amateurgezelschappen meer van vergane glorie dan van de vurige passie waarmee ze ooit zijn opgericht. Stichting Cherubino ziet hierin een missing link: al spelende slaan we een brug tussen oude muzikale ideeën en nieuwe vormen van uitvoering. Onze (hoofdzakelijk Nederlandstalige) producties zijn tegelijk een onderzoek naar culturele identiteit en een kritiek op ‘het cultuurtje’ binnen de cultuursector.
Voorzitter
Secretaris
Penningmeester
Cherubino zet klassiek muziektheater op z’n kop! Cherubino gaat terug naar de oorspronkelijke bedoeling van het muziektheater: prikkelende, uitvoeringen in het Nederlands. Niet gehinderd door heilige huisjes gaat Cherubino voor een ongewone, eigentijdse aanpak. Cherubino geeft volop ruimte aan individualiteit. Dat maakt creatief, werkt bevrijdend en bemoedigend voor artiest én bezoeker!